ebajk

Čo je to ebajk a čo treba vedieť pri jeho výbere Zanechajte komentár

E-mobilita je stále populárnejšia a zelektrizovaných dopravných prostriedkov neustále pribúda. Stálicou sú elektrobicykle, ktorým však napriek ich popularite veľa z nás úplne nerozumie. Pozreli sme sa preto na to, čo to vlastne ebajk je a čo by ste mali vedieť, keď sa preň rozhodnete.

Predstava bicykla s elektrickým motorom môže vyvolať divoké myšlienky, v ktorých sa stiera hranica medzi bicyklom a motorovým vozidlom. To je z pohľadu bezpečnosti skutočný problém, preto ebajky podliehajú právnym regulám. Nebojte sa, nebudeme vás trápiť paragrafmi.

V podstate vám stačí vedieť, že ebajk môže mať maximálny nominálny výkon pomocného motoru 250 W, asistencia motoru končí pri maximálnej rýchlosti 25 km/h s toleranciou 10 %, a že motor funguje len ako podpora pri šliapaní do pedálov. Automaticky sa zapne, keď začnete šliapať, vypne, keď prestanete. Teda na ebajku sa nemôžete voziť „ako na Babette,“ vždy je potrebný váš výkon, ktorý je motorom len podporený.

Ak ebajk spĺňa tieto podmienky, platia pre neho rovnaké pravidlá ako pre bežný bicykel. Jazdiť môžete po cyklocestách, cestách a aj v lese. Ebajk môžete prepravovať v autobuse, vlaku alebo električke. Nepotrebujete ŠPZ-tku, ani vodičský preukaz. Zároveň tiež musíte dodržiavať všetky povinnosti, ktoré zo zákona vyplývajú pre cyklistov. Teda nosiť prilbu, mať reflexné označenie a ďalšie.

Ebajk a uloženie motora

Pri výbere ebajku sa zrejme stretnete s charakteristikami, ktoré vám nemusia byť úplne jasné. Krútiaci moment ovplyvňuje výkon podpory jazdy v prudkom teréne alebo ak ebajk veľmi zaťažíte, napríklad by ste pripevnili vlečku s nákladom. Táto hodnota sa udáva v Nm a zvyčajne sa pohybuje v rozmedzí 40 a 80 Nm. Veľkosť krútiaceho momentu sa mení podľa aktuálneho režimu na podporu jazdy. Platí tu logika, že čím väčší krútiaci moment, tým väčší výkon.

Uloženie motora môže byť v prednom alebo zadnom náboji, alebo v či pri stredovom zložení. Ak by ste sa rozhodli pre motor v prednom náboji, tak sa budete musieť zmieriť so slabšou trakciou, horším ovládaním pre zvýšenú váhu a tiež budete musieť, v prípade nutnosti výmeny kolesa, vybrať vhodné pre motor. Tento typ uloženia motoru je vhodný najmä vtedy, ak upravujete konvenčný bicykel na ebajk.

Uloženie v zadnom náboji zlepší trakciu bicykla a ponúkne príjemne tichý chod. Tiež neobmedzí použitie bicykla a za veľkú výhodu sa považuje možnosť rekuperácie, teda dobíjanie batérie počas brzdenia. Za mínusy sa považuje nevyvážený bicykel, ťažšie koleso, tiež budete mať pocit, akoby vás pri jazde niekto tlačil. Oprava defektov býva komplikovaná.

Umiestnenie v alebo pri stredovom zložení sa javí ako najlepšie riešenie, no je aj najdrahšie, nakoľko vyžaduje špeciálny rám. Toto riešenie ponúka najlepšie vyváženie bicykla, obzvlášť ak je aj batéria umiestnená v ráme. Tiež môžete použiť bežné kolesá a problém nie je ani pri oprave defektu.

V akých bicykloch sa zvyčajne používa umiestnenie v prednom náboji:

  • mestské bicykle pre spevnený povrch,
  • do mierneho stúpania,
  • trojkolky.

V akých bicykloch sa zvyčajne používa umiestnenie v zadnom náboji:

  • mestské bicykle,
  • krosové,
  • horské.

V akých bicykloch sa zvyčajne používa umiestnenie v zadnom náboji:

  • všetky typy bicyklov,
  • bicykle do kopcov,
  • bicykle do náročného terénu.

Ebajk a batéria? Zrejme tá najdôležitejšia dvojica

Batéria je pri ebajkoch samostatná, a zrejme aj najväčšia, kapitola. Výrobcovia ich umiestňujú ako nosičové, za sedlovkou alebo do rámu. Posledná možnosť je podľa mnohých najlepšia, ale aj najdrahšia. Vyžaduje si špeciálny rám. Pri výbere si všímajte, či sa batéria nabíja priamo na ráme alebo sa dá odňať a nabiť na nabíjačke.

ebajky a batéria

Prirodzene vás bude zaujímať dojazd na batériu. Platí, že čím väčšia, tým väčší dojazd. No treba si uvedomiť, že na to, koľko vám batéria vydrží, vplýva extrémne množstvo faktorov. Celková váha ebajku, kvalita terénu, množstvo stúpania, rýchlosť, podporný jazdný režim a, v neposlednom rade, aj samotná kondícia batérie.

Výrobcovia však prirodzene uvádzajú dojazd pri priemerných hodnotách. Zvyčajne takto:

  • batéria s kapacitou  9-10Ah má dojazd 50-80 km,
  • batéria s kapacitou  11-12Ah má dojazd 80-100 km,
  • batéria s kapacitou  13-14Ah má dojazd 100-120 km,
  • batéria s kapacitou  15Ah a viac má dojazd 120 a viac km.

Ako predĺžiť životnosť batérie?

Životnosť batérie je v priemere okolo 25 000 kilometrov, alebo do 8 rokov. Avšak, do veľkej miery záleží na tom, ako sa o batériu staráte. Nemali by ste ju úplne vybíjať, najdlhšiu životnosť dosiahnete, ak sú batérie v teplotnom rozmedzí 0 – 35°C, nabíjate ich originálnym príslušenstvom a kontinuálne, teda nabíjanie neprerušujete. Ak batériu chcete dlhšie skladovať, napríklad počas zimnej sezóny, tak by ste ju mali mať nabitú v rozmedzí 20 – 80 %, nikdy nie úplne vybitú.

Dojazd vám tiež predĺži, ak so sebou budete nosiť náhradnú batériu. Myslite však na to, že batéria môže znížiť váš komfort, nakoľko má svoju váhu. Za odporúčané príslušenstvo patrí cyklopčítač, ktorý umožní sledovať stav batérie a vyberať jazdné režimy. Dnes už nie je ničím nezvyčajným možnosť nahradiť cyklopočítač aplikáciou v smartfóne.

Ponuku ebajkov Xiaomi, ale aj iných vychytávok, nájdete na overenom e-shope miStores.sk.

0 0 votes
Hodnotenie článku
Upozornenia
Upozorniť na
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre